None

Geschreven door Niels van der Galiën op
Films, series en muziek: streamen maakt het leven alleen maar leuker. Daarom gaat Media Totaal op zoek naar de pareltjes in het enorme aanbod.

The People v.s. O.J. Simpson

Serie - Netflix
Wie had ooit gedacht dat de wenkbrauwen van John Travolta twee van de belangrijkste personages in een miniserie zouden zijn? Na het zien van The People V. O. J. Simpson, gebaseerd op de rechtszaak tegen de van dubbele moord verdachte American football-ster, kun je nooit meer normaal kijken naar de voormalige Grease-acteur. Als twee sad smileys prijken de opzichtig geverfde borstels op het voorhoofd van onze Johnny. Natuurlijk had zijn personage, advocaat Robert Shapiro, ook van die forse halve manen boven zijn ogen pralen, maar dit is puur overacting! Het is overigens het enige smetje op deze verder indrukwekkende serie, waarin een paar kanonnen op het witte doek schitteren (Sarah Paulson, David Schwimmer en Cuba Gooding Jr. als O. J.). Hij werd overladen met Emmy’s en dat snappen we wel. Niet alleen het acteerwerk is fenomenaal, het verhaal kijkt ook weg als een bloedstollende whodunit. Zelfs de beruchte auto-achtervolging, die half Amerika live op de televisie volgde, krijgt een extra dimensie. IJzersterk, daar kan geen gezichtsbeharing iets tegenin brengen.

None

Workaholics

Serie - Videoland
Eigenlijk zou hier een stukje komen over Suspects, de Nederlandse politieserie op Videoland die grotendeels wordt geïmproviseerd. Maar na drie kwartier met kromme tenen gekeken te hebben, bedachten we dat het misschien handiger is om iets te tippen dat wél leuk is. Blijken er drie seizoenen van de uitermate geestige comedy Workaholics op de streamingdienst te staan! De serie gaat over drie vrienden die, nadat ze gestopt zijn met hun opleiding, gaan werken bij een telemarketingbureau en ondertussen blowen en feesten alsof hun leven er vanaf hangt – en dat zorgt voor de nodige hilarische voorvallen. De hoofdrollen zijn voor Blake Anderson, Anders Holm, en Adam DeVine, die de serie ook hebben geschreven. Die laatste is momenteel flink naam aan het maken in Hollywood. Knap, als je ’m even daarvoor in de ‘fully torqued’ worstelscène hebt gezien.

Dave Chapelle

Stand-up comedy - Netflix
Stoppen op je hoogtepunt: voor veel artiesten is het een droom, voor anderen een noodzakelijk kwaad. Midden in de opnames van het razend populaire Amerikaanse sketchprogramma Chapelle’s Show gaf host en bedenker Dave Chappelle er in 2003 ineens de brui aan. De koers van het programma, de stress die het met zich meebracht: de comedian had er genoeg van. Jaren van redelijke anonimiteit zorgden ervoor dat Chappelle langzaamaan een haast mythische status kreeg. Collega Kevin Hart noemde hem zelfs de grootste stand-up comedian ooit! Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus sprong de beste man in 2013 toch weer permanent op de bühne. Netflix bestelde meteen twee shows. Live at Austin City Limits en Live at the Hollywood Palladium tonen een iets oudere, maar nog steeds uiterst scherpe Chappelle die niet schroomt om lastige onderwerpen als de ongelijkheid tussen blank en zwart aan te snijden. Af en toe balanceert hij op het randje, maar een stand-up comedian dient natuurlijk ook te prikkelen. En dat kan deze held als de beste.

None

Guardians of the Galaxy - The Complete Mixtape

Muziek - Deezer
Het meest schattige moment uit het Marvel-universe ooit? Baby Groot die op het einde van Guardians Of The Galaxy swingt op de klanken van The Jackson 5’s I Want You Back. Period. Die complete soundtrack, vol met bekende en onbekende songs uit de jaren zestig en zeventig, maakte veel los: Blue Swede, Redbone en The Runaways: allemaal bijna vergeten bands die juweeltjes in het repertoire bleken te hebben. Deel twee van de blockbuster draait inmiddels in de bios en ook daarvan is de filmmuziek weer om door een ringetje te halen. Naast klassiekers van George Harrison en Fleetwood Mac (het prachtige The Chain) heeft de wereld nu weer bands als Silver en Looking Glass op de radar. Disney Music voegde de twee selecties samen tot een Deezer-playlist. En of je nu een relaxte zondagochtend wilt, een fijn dansfeestje hebt of met je lief op de bank zit: deze songs maken alles net een beetje beter.

SXSW: HIPHOPUPNEXT

Muziek - Spotify
Ieder jaar, zo halverwege maart, verandert de Texaanse hoofdstad Austin in een grote conferentie waar muziek, film en technologie elkaar ontmoeten. Dan vindt er namelijk SXSW, oftewel het South By Southwest-festival plaats. Tien dagen lang zijn er keynote-speeches, panels, workshops, filmvoorvertoningen en héél veel concerten. Het festival wordt steeds meer ontdekt door de grote namen, die SXSW regelmatig gebruiken voor aankondigingen of nieuwe releases, maar de nadruk ligt op nieuwe, independent artiesten. Dit is de plek waar mondiaal gezien de hitlijst van de komende jaren te zien is. Hiphop krijgt een steeds prominentere plaats in Austin en dat snap je meteen als je de playlist SXSW: Hiphopupnext hoort. Daarin hoor je de nieuwe Kanye, Kendrick en Drake – alleen dragen ze nu de namen Aminé, Kodie Shane en RajiTheOne. Vijfentwintig songs van puur talent: met de toekomst zit het wel snor.

Jack Irish

Serie - Film1
Weinig acteurs zijn zo goed in de slechterik spelen als Guy Pearce. Of het nu gaat om Aldrich Killian in Iron Man 3, Fernand Mondego in The Count Of Monte Cristo of recentelijk in Brimstone als The Reverend (waarbij hij tijdens de opnames verliefd werd op onze eigen Carice van Houten): je haren gaan altijd rechtop staan als deze meneer zijn gluiperige gezicht opzet. Maar ook in sympathiekere rollen, zoals Jack Irish in de gelijknamige serie, blijft hij overeind. Deze getroebleerde privédetective onderzoekt een vermissingszaak, maar blijkt al snel vooral zelf over zijn schouder te moeten kijken. Niet bijster origineel dus, maar man, wat kan deze vent acteren. Hij is goedgekeurd hoor, Carice!

Samsung 55Q8C Vijf online muziekdiensten getest
0