Wat is de moeite waard?

Geschreven door Paul Gersen op

NO SUCH THING AS A FISH

Bij Spotify hebben ze door dat er veel geld te verdienen valt met podcasts. Vooral in de Verenigde Staten zijn de audio-uitzendingen big business – daar luistert vijftien procent van de bevolking ernaar. En aangezien mensen langer naar een podcast luisteren dan naar een liedje, zijn de reclame-inkomsten een stuk interessanter. Binnenkort start de muziekdienst met een aantal eigen programma’s, maar tot die tijd brengt Spotify zijn podcast-catalogus, waarin een groot aantal bekende shows zijn opgenomen, steeds meer onder de aandacht. Een van de leukste is No Such Thing As A Fish van de makers van de briljante BBC-kennisquiz QI. Wekelijks trakteren de presentatoren je op hilarische feitjes die ze tijdens hun research naar televisieonderwerpen zijn tegengekomen: van rare Japanse bandnamen, het geluid van kometen, barcodes voor zebra’s en ga zo maar door.

Score
80

NO SUCH THING AS A FISH

Een even fascinerende als grappige show, en je steekt er nog iets van op ook.

SAMPLING: STEELY DAN

Muziek op Tidal

Begin september overleed Walter Becker, een van de oprichters van de legendarische jazzrockband Steely Dan. Je zou het misschien niet denken, maar zonder dit duo hadden we waarschijnlijk een aantal geweldige hiphop songs gemist. De gladde, maar swingende melodieën van de twee heren bleken namelijk ideaal samplemateriaal, waar bekende rappers als Ice Cube, MF Doom en Kanye West gretig gebruik van maakten. Neem de song Champion van die laatste: dat is gewoon een ijzersterke bewerking van het funky Kid Charlemagne! De mensen bij Tidal zetten een reeks hiphop nummers met Steely Dan-verwijzingen naast de originele songs in de afspeellijst Sampling: Steely Dan. Die lijst had veel langer kunnen zijn als ze er ook liedjes uit andere genres bij hadden gepakt – acts als All Saints, The Strokes en Audio Bullys leenden namelijk ook van de band.

Score
60

SAMPLING: STEELY DAN

Niet gek voor twee mannen die nog niet zo gek lang geleden voor hopeloos gedateerd werden versleten.

MODERAT: LIVE (2016)

APPARAT: THE DEVIL’S WALK (2011)

MODESELEKTOR: MONKEYTOWN (2011)

Muziek op Spotify, Tidal en Deezer

Chaos in Berlijn, begin september. Terwijl de techwereld voor de IFA uitliep, vertrokken hele volksstammen richting de Kindl-Bühne Wuhlheide. Het zorgde voor gigantische rijen en wachttijden voor de poorten van dit moderne amfitheater. Reden voor de opzienbarende aanloop: het voorlopig laatste concert van elektro-groep Moderat. Het gezelschap, dat bestaat uit het dj-duo Modeselektor en zanger/multi-instrumentalist Apparat, veroverde Europa met toegankelijke techno en stond geprogrammeerd op festivals als Down The Rabbit Hole en Lowlands. In hun thuisstad kwamen liefst zeventienduizend mensen af op dit slotakkoord. Waarom? Luister het live-album eens dat de band vorig jaar uitbracht, met bevlogen versies van Eating Hooks, A New Error en Bad Kingdom, en je krijgt wel een idee. Overigens hoeven we niet lang te treuren om het afscheid van Moderat: de mannen gaan zich weer focussen op hun eigen projecten. Dat is iets om naar uit te kijken, zo laat het meer indie-georiënteerde The Devil’s Walk van Apparat uit 2011 horen. En de status van Modeselektor staat buiten kijf, zo onderschrijft Monkeytown (ook 2011): als je mensen als Thom Yorke (Radiohead) zo ver krijgt mee te doen op je plaat, tel je mee.

Score
100

MODERAT: LIVE (2016)

Score
80

APPARAT: THE DEVIL’S WALK (2011)

Score
60

MODESELEKTOR: MONKEYTOWN (2011)

QUEENS OF THE STONE AGE – VILLAINS

FOO FIGHTERS – CONCRETE AND GOLD

Muziek op Spotify, Tidal en Deezer

Het zijn gezworen vrienden, Josh Homme en Dave Grohl. De heren plannen nog wel eens een barbecuetje samen, wat naar verluidt regelmatig uitmondt in een wilde avond. Ze hebben ook genoeg met elkaar gemeen: beiden in de veertig, vader en o ja: frontman van de meest relevante rockbands van de afgelopen tien jaar: respectievelijk Queens Of The Stone Age en Foo Fighters. Na verschillende muzikale kruisbestuivingen in het verleden werd de bromance de afgelopen tijd op een wat lager pitje gezet en werkten ze los van elkaar aan een nieuwe plaat. Homme en zijn band gingen de samenwerking aan met producer Mark Ronson (Amy Winehouse, Bruno Mars), die Qeens Of The Stone Age op Villains nog swingender heeft gekregen. Ook Foo Fighters laat zich met zijn nieuwe plaat Concrete And Gold van zijn beste kant horen: pinnige nummers die prima met een heel stadion mee te zingen zijn. De afgelopen tijd deden bands als Royal Blood en Nothing But Thieves een voorzichtige poging de heren van hun troon te stoten, maar nu duwen ze die jonkies weer even terug op hun plaats. Beter dan dit krijgt de liefhebber van gitaarmuziek het momenteel niet.

Score
100

QUEENS OF THE STONE AGE – VILLAINS