Wat is de moeite waard?

Geschreven door Paul Gersen op
Films, series en muziek: streamen maakt het leven alleen maar leuker. Daarom gaat Media Totaal op zoek naar de pareltjes in het enorme aanbod. Stream on!

AMERICAN VANDAL

Serie op Netflix

‘Ik zal nooit begrijpen wat er zo grappig is aan penissen’, zegt een geïnterviewde in de eerste aflevering van American Vandal. Herken je jezelf in deze uitspraak? Geen probleem, dan kun je lekker iets anders gaan kijken. Voor het overgrote gedeelte van de mensheid dat wél kan lachen om allerhande fallussymbolen: American Vandal is je serie. Deze parodie op zogenaamde true crime-documentaires als Making A Murderer zit zo goed in elkaar, dat je af en toe vergeet dat je naar een totaal belachelijk verhaal zit te kijken: student, notoire pestkop en totale idioot Dylan Maxwell wordt ervan verdacht penissen te hebben getekend op 26 auto’s op de parkeerplaats van zijn middelbare school en dreigt geschorst te worden. Schoolgenoot Peter Maldonado besluit een documentaire over hem te maken, maar naarmate hij meer feiten boven water krijgt, twijfelt hij steeds meer of Maxwell het wel echt heeft gedaan. Wordt hij er niet ingeluisd? Door die ene leerling die populair wil worden, bijvoorbeeld? Of door de lerares die altijd al een hekel aan hem had? Door zijn vrienden? In acht afleveringen probeert de filmer op een bijna CSI-achtige wijze de waarheid te achterhalen.

Score
100

AMERICAN VANDAL

Goed geacteerd, geweldige plottwists, prachtige animaties en meer getekende leuters in beeld dan ooit tevoren: American Vandal is de meest hilarische televisieverrassing van dit najaar.

AWKWARD

Serie op Videoland

Toen MTV in 2011 de onlangs door Videoland geadopteerde college-comedy Awkward startte, dacht iedereen: nog één? De muziekzender zat met Degrassi, Blue Mountain State en later Teen Wolf in die jaren nou niet echt verlegen om een dergelijk programma. Maar de serie rond hoofdpersoon en outcast Jenna Hamilton, een meisje waarvan iedereen door een nogal knullig ongelukje denkt dat ze een zelfmoordpoging heeft gedaan, is anders. Hier geen sentimentele puberproblemen, coming-of-age-feelgood of stomme clichés, maar zwarte humor op het scherpst van de snede en een gezonde dosis vuilbekkerij.

Score
60

AWKWARD

De kracht zit ’m in de personages: jongeren die met open ogen en een glimlach op de mond telkens keihard de verkeerde beslissingen maken – net zoals de meesten van ons op die leeftijd deden.

WHITE GOLD

Serie op Netflix

Wat is er irritanter dan een deur-aan-deur-verkoper? Een deur-aan-deur-verkoper in de jaren tachtig, zo laat de comedy White Gold op een niet al te subtiele wijze zien. De BBC-serie vertelt het verhaal van een groep foute sales-mensen onder leiding van de gladde Vincent Swan, die kunststof raamkozijnen proberen aan te smeren. Geen manier laten ze onbenut om zoveel mogelijk geld te verdienen: zowel op hun werk als in hun privéleven. Daarnaar kijken, lijkt misschien net zo ergerlijk als een uurlang in een stiltecoupe een heel luid telefoongesprek aanhoren, maar daarvoor hebben de karakters een te grote dosis sympathie meegekregen.

Score
60

WHITE GOLD

De fijne eighties-sfeer die White Gold ademt, zorgt ervoor dat je de deur de volgende keer misschien iets minder snel voor een verkoper dichtsmijt.

MARC MARON – TOO REAL

Stand-up comedy op Netflix

Je zou denken dat Marc Maron weinig te klagen heeft. Zijn razend populaire podcast (WTF With Marc Maron) trekt wereldberoemde gasten als Lorde, Alice Cooper en voormalig president Barack Obama, en zijn rol als worstelregisseur Sam Sylvia in de Netflix-serie GLOW werd zeer positief onthaald. Maar als de comedian weer eens het podium betreedt voor een stand up-show, blijkt Maron nog genoeg op zijn lever te hebben. En dat is maar goed ook, want zo hebben we ’m het liefst. In de Netflix-special Too Real gaat hij los op ouder worden, hipsters, social media en – natuurlijk – Donald Trump. Gemakkelijk? Nee, want z’n grappen zijn origineel en erg gevat – en hij spaart zichzelf ook niet.

Score
80

MARC MARON – TOO REAL

Netflix investeerde de laatste tijd veel geld in comedians als Jerry Seinfeld en Chris Rock, maar ook met Maron hebben ze goud in handen.

SEVEN DAYS IN HELL

PHARMACY ROAD

Films op Ziggo Movies & Series XL

Wat zou de comedy-wereld moeten zonder Saturday Night Live? Het sketchprogramma zorgt al decennialang voor een constante talentenstroom. Acteurs als Bill Murray, Will Ferrell en Kristen Wiig gebruikten de show als opstapje voor een glansrijke Hollywood-carrière, maar ook de mensen achter de schermen breken regelmatig door. Neem regisseur Jake Szymanski. Hij maakte voor HBO al twee erg grappige sport-mockumentary’s met Andy Samberg (Brooklyn Nine-Nine, The Lonely Island) in de hoofdrol. In Seven Days In Hell neemt hij het op tegen Kit ‘Jon Snow’ Harington in een helse en absurdistische tenniswedstrijd die zeven dagen duurt. Het net uitgekomen Pharmacy Road verhaalt over een fictieve editie van de Tour De France in de jaren tachtig, waar iedereen stijf staat van de dope. Goed, veel grappen balanceren op het randje van goede smaak, maar door de compactheid van de films, de snelle montage en de enorme hoeveelheid aan cameo’s zijn beide producties zeker de moeite waard. Sowieso: als je Lance Armstrong zover krijgt om als een net even iets te herkenbare dopingklokkenluider op te komen draven in je film, ben je lekker bezig.

Score
60

SEVEN DAYS IN HELL