Geschreven door Paul Gersen op

KLAP VAN DE MOLEN

Tot een jaar geleden brak David Achter de Molen concertzaal na concertzaal af als zanger van de punkband John Coffey – je weet wel, die vent die tijdens Pinkpop al staand op het publiek een biertje ving én opdronk. Toen die groep er de brui aan gaf, besloot hij een podcast te maken. Zijn doel: mensen interviewen die op het podium of ernaast met hun werkzaamheden indruk maken. En zo kwamen bijvoorbeeld 3FM-dj Frank van der Lende, popjournalist Atze de Vrieze en Olympisch schaatskampioen en muziekliefhebber Mark Tuitert voorbij.

Score
80

KLAP VAN DE MOLEN

Het fijne van Achter de Molen is dat hij het muziekwereldje ontzettend goed kent en daardoor heel relaxte gesprekken voert. Het geeft mooie inzichten over het leven op het podium, backstage en de wondere wereld van rock & roll – waarin vooral heel hard wordt gewerkt.

THE ESSENTIAL KRIS KRISTOFFERSON

CARLY SIMON – SONGS FROM THE TREES

HEARTACHES & HIGHWAYS: THE VERY BEST OF EMMYLOU HARRIS

Muziek op Spotify, Deezer en Tidal

Taylor Swift mag vanwege haar nieuwe album Reputation misschien de popkoningin van 2017 zijn, zelf luister ze het liefst naar heel andere muziek. Ze is namelijk zeer beïnvloed door de ouwe rotten uit de countrywereld. Loopt Swift dan de hele dag met een cowboyhoed en sporen aan de laarzen te line-dansen? Nee hoor, het countrygenre heeft misschien dat imago, maar is stiekem veel stoerder. Neem Kris Kristofferson, een van haar favoriete artiesten: hij speelde zelfs nog een vampierjager in de film Blade! Het beste is hij toch met een gitaar en harmonica, zo laat de geweldige compilatie The Essential Kris Kristofferson horen. Carly Simon wordt door Swift aanbeden vanwege haar eerlijke muziek. En inderdaad: de verzamelaar Songs From The Trees bevat genoeg hartbrekende songs, maar wel met een scherp randje – Quentin Tarantino zou er een film mee kunnen maken. En als Swift ouder is, zou ze graag op Emmylou Harris willen lijken: ‘Bij haar draait het om de muziek, niet om de roem.’ Luister het verzamelalbum Heartaches & Highways en je weet: dit genre is zeker niet oubollig.

Score
100

THE ESSENTIAL KRIS KRISTOFFERSON

Score
60

CARLY SIMON – SONGS FROM THE TREES

Score
80

PEARL JAM – LET’S PLAY TWO

Muziek op Spotify

In augustus 2016 deed Pearl Jam twee optredens voor een uitzinnig publiek in het honkbalstadion Wrigley Field. Dat was vooral heel bijzonder voor frontman Eddie Vedder, die helemaal gek is van de daar residerende Chicago Cubs. Deze speciale concerten en de aanloop ernaartoe werden vastgelegd door filmmaker Danny Clinch in de vorige maand verschenen film Let’s Play Two: een documentaire die ook een verschrikkelijk goede soundtrack heeft. Nu is dit zeker niet de eerste live-registratie van Pearl Jam: de grungeband maakte er aan het begin van dit millennium een sport van om bijna alle optredens vast te leggen.

Score
100

PEARL JAM – LET’S PLAY TWO

Aangezien ieder concert een unieke setlist heeft, is elke liveplaat weer een beleving. Deze ook: van bekende hits als Alive en Better Man tot fan-favorieten Given To Fly en Release, iedere noot is raak. En als het publiek massaal met Black meezingt: kippenvel.

GAGA: FIVE FOOT TWO

Documentaire op Netflix

Lady Gaga is zó ontzettend gewoon gebleven, niet normaal meer! Zo volgen we haar in de onlangs verschenen documentaire Gaga: Five Foot Two als ze heel gewoon, in normale kleding, over straat gaat terwijl ze door tientallen fans belaagd wordt. We zien hoe, heel gewoon, drie man op haar afrent met water, een parasol en een zitje als haar clipopnames even worden gepauzeerd. En hoe een compleet team van de Super Bowl, een van de grootste sportevenementen ter wereld, haar aanhoort als ze vertelt hoe gewoon ze haar show in de pauze wil hebben. Je begrijpt: het leven van Gaga is helemaal niet doorsnee en haar poging iets anders te beweren is in deze film rondweg potsierlijk.

Score
60

GAGA: FIVE FOOT TWO

Toch krijg je sympathie voor de zangeres als je ziet hoe eerlijk ze is over haar reumatische aandoening fibromyalgie. En als ze haar strot opentrekt, want dan laat ze horen dat ze een van de beste zangeressen van haar generatie is. Inderdaad: niet normaal meer.

FAT JOE'S R&B CLASSICS

Stel je voor: je mag een dagje het leven leiden van Fat Joe. Hoe zou dat eruitzien? Als het ook maar een beetje lijkt op zijn videoclips, ongeveer zo: met heel dikke auto’s, schaars geklede dames die daar tegenaan daggeren en jij die daar dan in veel te grote kleding een beetje omheen loopt te flaneren. De rapper, die beroemd werd met hardcore tracks als Lean Back, What’s Love en Get It Poppin’, heeft nogal een clichématige reputatie opgebouwd, maar kent blijkbaar ook een gevoelige kant. Voor Tidal maakte hij deze r&b-playlist vol gladde, maar groovende urbanpop: geen hardcore-klanken dus, maar muziek die je bezoek zo de slaapkamer influistert. En eerlijk is eerlijk: onze Joe kent zijn klassiekers. Diana Ross, Michael Jackson en Luther Vandross (en dan niet de standaard hitjes) komen allemaal voorbij in deze compacte collectie.

Score
60

FAT JOE'S R&B CLASSICS