Geschreven door Paul Gersen op
Films, series en muziek: streamen maakt het leven alleen maar leuker. Daarom gaat Media Totaal op zoek naar de pareltjes in het enorme aanbod. Stream on!

STAR TREK: DISCOVERY

Serie op Netflix

Star Trek-fans zijn niet te benijden. De afgelopen jaren werd de science fiction-franchise nieuw leven ingeblazen met drie films, maar ondanks prima verkoopcijfers konden vooral de laatste twee op aardig wat kritiek van de harde kern volgers rekenen: die ouderwetse Trekkie-vibe miste te veel. Televisiestation CBS wist dan ook wat te doen om een nieuwe serie rond de ruimtevloot en zijn bemanning wél spannend te maken voor de fans. En dus is het niet vreemd dat we in aflevering één al worden getrakteerd op gebeam, vrachtladingen Klingons en zelfs een beetje filosofie. Star Trek: Discovery speelt zich zo’n tien jaar voor de originele serie af en middelpunt is eerste officier Michael Burnham (gespeeld door The Walking Dead-actrice Sonequa Martin-Green), een dame met een rechtvaardig hart, maar ook een eigen wil. Haar schip stuit toevallig op een vloot Klingon-voertuigen dat op oorlogspad is.

Score
80

STAR TREK: DISCOVERY

De makers houden deze nieuwe incarnatie fris door het bekende concept iets meer tempo te geven en meer actie toe te voegen – verder is het rijke en tot de verbeelding sprekende universum van Star Trek eigenlijk al voldoende voor nog jarenlang kijkplezier. En mocht Discovery toch nog niet Star Trek genoeg voor je zijn: Netflix, waarop de serie in Nederland te zien is, heeft Klingon-ondertiteling aan de afleveringen toegevoegd. Qapla’!

ATYPICAL

Serie op Netflix

Voor veel jongens is het een crime om een leuk meisje tegen te komen, maar als je een vorm van autisme hebt, kan het nog een beetje moeilijker zijn. Vraag maar aan Sam Gardner, de achttienjarige hoofdpersoon in de Netflix-original Atypical. Hij vindt het tijd voor een vriendinnetje, maar hoe pak je dat in hemelsnaam aan als je moeite hebt contact te leggen en de meeste schoolgenoten je vooral een rare gast vinden? Het is een vraag waar niet alleen Sam mee kampt, maar ook zijn gezin. Zo’n verhaallijn zou een startschot kunnen zijn voor een zoetsappig drama, maar in deze comedy worden de moeilijke thema’s door zwarte humor luchtig gehouden.

Score
80

ATYPICAL

De kracht zit ‘m vooral in het levensechte spel van het gezin Gardner. Pa en ma (prachtige rollen van de ervaren rotten Michael Rapaport en Jennifer Jason Leigh) stelen vaak de show, maar Brigette Lundy-Paine is een openbaring als zus die alle aandacht opgeslokt ziet worden, maar ondertussen Sams beschermer en beste vriendin is. Het levert een coming-of-age-verhaal op dat niet alleen grappig is, maar je soms ook bij de lurven pakt.

MEISJE VAN PLEZIER

Wat doe je als je man er met je halfzus vandoor gaat? We kunnen een hele rits dingen bedenken (z’n kleding in de fik steken, z’n gadgets in bad gooien, de bankrekening leegtrekken) maar Nadine (Angela Schijf), moeder van twee, besluit in Meisje Van Plezier de prostitutie in te gaan. Dat zorgt natuurlijk voor problemen, want voor je het weet komen er bekenden achter en zijn de rapen gaar – om nog maar te zwijgen over agressieve klanten.

Score
60

MEISJE VAN PLEZIER

Inderdaad: deze nieuwe Videoland-serie moet het niet hebben van zijn onvoorspelbaarheid. Wel van de ongedwongen sfeer: een verhaal als dit zou aan elkaar kunnen hangen van de onderbroekenlol, maar Schijf en de rest van de cast houden het lekker ongedwongen en neutraal. Het maakt Meisje Van Plezier net even de moeite waard om te volgen – ook al weten we eigenlijk wel wat gaat komen.

SELMA

THE BUTLER

Hoe kun je de geschiedenis van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging het best in beeld brengen? Aan de hand van één tekende gebeurtenis bijvoorbeeld, zoals Selma dat doet. Deze film uit 2014 gaat over de vreedzame protestmarsen die Martin Luther King organiseerde voor versoepeling van het kiesrecht van Afro-Amerikanen, maar die zeer gewelddadig door de politie werden neergeslagen. Het is hoofdrolspeler David Oyelowo die in dit prachtige drama een adembenemende King neerzet. In dat opzicht is het apart dat hij in The Butler een stuk minder goed uit de verf komt. Deze film vertelt het verhaal van Cecil Gaines (naar het leven van Eugene Allen), een butler die maar liefst acht presidenten in het Witte Huis diende. Een prima vertolking van Forest Whitaker, maar de als zoon gecaste Oyelowo is veel te oud voor die rol, en daardoor erg ongeloofwaardig. Wel geeft de film een duidelijk beeld van de burgerrechtenbeweging door de decennia heen – en het onrecht dat het onderwijl tegenkwam.

Score
100

SELMA