None

Eminent EM7680

Mediaveelvraat met Kodi

Geschreven door Maikel Dijkhuizen op

Conclusie

• De EM7680 is niet bepaald een lust voor het oog, maar het is een prima mediaspeler. Het kastje doet wat het moet doen, namelijk alle gangbare mediaformaten in de hoogste resolutie afspelen. Daarnaast is het natuurlijk mooi meegenomen dat Kodi van lokale mediabestanden een fraaie mediacatalogus samenstelt. Wie de verleiding niet kan weerstaan, streamt via illegale add-ons bovendien gloednieuwe films en series. Netflix kun je overigens niet toevoegen, maar voor bezitters van een 4K-televisie inclusief smart-omgeving is dat niet zo’n ramp.
    Score: 80 Uitstekend
    • Speelt alles af
    • LibreELEC (Kodi) werkt prima
    • Talloze add-ons
    • Drie usb-poorten
    • Matige behuizing
    • Vaste wifi-antenne
    • Geen Netflix
    • Niet de nieuwste Kodi-versie
Vanwege de belabberde bestandsondersteuning van smart-tv’s kunnen downloadfanaten niet om een externe mediaspeler heen. De nieuwe Eminent EM7680 voldoet nagenoeg aan alle eisen. Dit bescheiden kastje draait namelijk op de populaire mediasoftware Kodi en speelt 4K-beelden af op maximaal zestig frames per seconde. Wat wil je nog meer?
Toegegeven, de EM7680 maakt niet meteen een verpletterende indruk. De platte behuizing bestaat volledig uit plastic en doet daardoor wat goedkoop aan. Verder is er een lelijke wifi-antenne, die je helaas niet zomaar kunt afkoppelen. Zeker voor medialiefhebbers die via een vaste lijn streamen, is dat toch wel een nadeel.

Aansluitingen

Gelukkig heeft de behuizing ook positieve punten. Aan aansluitingen is bijvoorbeeld geen gebrek. Zo koppel je via drie usb 2.0-poorten en een micro-sd-aansluiting meerdere externe opslagdragers. De behuizing biedt overigens geen plek aan een interne schijf, er is alleen 8 GB flashgeheugen aanwezig. Via de ethernetverbinding spreek je desgewenst netwerkbronnen aan, zoals een pc of nas. Voor overdracht van beeld en geluid staat er een hdmi 2.0a-poort paraat. Wie geluid apart aan een receiver wil doorgeven, gebruikt hiervoor de optische s/pdif-uitgang.
None

Overloper

De EM7680 leunt volledig op Kodi 16 Jarvis. De fabrikant heeft het kastje namelijk uitgerust met het LibreELEC-besturingssysteem. Een opvallende move aangezien het Nederlandse merk bij voorloper EM7580 nog vertrouwde op concurrent OpenELEC. Voor LibreELEC verschijnen er regelmatiger updates, dus de overstap is in dat kader wel logisch. Bij het inschakelen, verschijnt Kodi direct op het scherm. Eerst geef je aan op welke (netwerk)locaties je films, series en muziek staan opgeslagen. Daarvan creëert Kodi dan een visueel aantrekkelijke mediabibliotheek. Van iedere film vraag je eenvoudig een samenvatting, trailer en afbeeldingen op. Navigeren gaat met de meegeleverde afstandsbediening uitstekend.

Slikt alles

De kwaliteit van een mediaspeler staat of valt natuurlijk met de bestandscompatibiliteit. Dat zit bij deze EM7680 onder leiding van de Amlogic S905X-mediaprocessor wel goed! Welke film of serie we het kastje ook voorschotelen, de beelden verschijnen keurig op het scherm. Zo krijgen we moeiteloos 4K-beelden aan de praat die gecodeerd zijn met de moderne h.265/hevc-codec. Dat lukt zelfs op zestig frames per seconde, waardoor de EM7680 toekomstbestendig is. Ook met bekende bestandsformaten als mkv, mov, avi en flv weet deze speler wel raad. Verder is er ondersteuning voor originele filmrips die verpakt zijn als iso-image. Ook op het gebied van audio-ondersteuning is er geen reden tot klagen. De EM7680 geeft populaire surroundindelingen als dolby digital, dolby true-hd en dts(-hd) moeiteloos door aan de receiver.

Omstreden add-ons

Kodi dankt zijn populariteit grotendeels aan de uitgebreide add-on-ondersteuning. Vanuit de Kodi-interface voeg je bijvoorbeeld NPO Gemist en RTL XL aan het menu toe. Als alternatief kun je ook externe pakketbronnen gebruiken. Dankzij illegale add-ons heb je rechtstreeks toegang tot allerlei aantrekkelijke films, series en live-sportwedstrijden. Via de populaire pakketbron SuperRepo krijg je dat eenvoudig voor elkaar. Dat werkt allemaal vlekkeloos op de EM7680, maar daarmee ben je natuurlijk wel illegaal bezig.

De gadgets van Joshua Nolet Samsung Level Box Slim
0