None

Amazon versus Netflix

Overstappen: ja of nee?

Geschreven door Jelle Schot op
Enkele maanden geleden lanceerde de Amerikaanse e-commerce gigant Amazon zijn streamingdienst Prime Video eindelijk in Nederland. En dat is goed nieuws voor verstokte bingewatchers, want als producent van hoogwaardige televisieseries (o.a. Transparent) timmert de voormalige boekenverkoper al enkele jaren hard aan de weg. Amazon versus Netflix: is het voor Netflix-abonnees tijd om over te stappen? Je leest het hier.

In de VS geldt Amazon Prime Video al als de enige serieuze rivaal van Netflix: geen andere streamingdienst beschikt over het benodigde kapitaal om de marktleider bij te kunnen benen op het gebied van eigen content. Met de expansie van Prime Video naar meer dan 200 landen, waaronder Nederland, opent Amazon nu ook de aanval op de wereldwijde hegemonie van Netflix. We vergelijken de twee streamingdiensten stap voor stap.

Aanbod: series

Wie Prime Video tijdens de eerste dagen na de lancering in Nederland al eens probeerde, zal zijn geschrokken van het karige aanbod. Maar gelukkig is er in de afgelopen periode veel verbeterd. Vooral qua series doet de nieuwkomer niet heel veel onder voor Netflix, al tellen we tot op heden slechts dertien Amazon Originals. Dat zijn echter niet de minste: Transparent (zie kader) schreef bijvoorbeeld in 2015 geschiedenis door als eerste eerste 'online' serie een Golden Globe voor beste komische serie in de wacht te slepen. En een jaar later ging dezelfde prijs naar Mozart in the Jungle, eveneens een Amazon-productie, over seks, drugs en… klassieke muziek. Voor liefhebbers van snelle bolides, Britse humor en bizarre stunts is er bovendien The Grand Tour: het autoprogramma van voormalig Top Gear-presentatoren Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May.

Ook tussen de aangekochte series vinden we een hoop moois. Van moderne hits als de Amerikaanse sitcom Community en het Britse kostuumdrama Downtown Abbey tot klassieke guilty pleasures als Dawson's Creek. En ook de misschien wel meest briljante sitcom aller tijden, Seinfeld, is in zijn geheel op Prime Video te vinden. Inclusief de nooit op televisie vertoonde pilot-aflevering.

None

Aanbod: films

Wat films betreft kunnen we kort zijn: die slag verliest Amazon voorlopig behoorlijk dik. Want waar Netflix een zeer groot en divers aanbod kent, blijft Amazon vooral steken in bekende Hollywood-titels: denk aan The Godfather-trilogie, Beverly Hills Cop (alleen deel 1), Flashdance en recente Oscarwinnaars als Birdman. Weliswaar staat er ten opzichte van Netflix ook een hoop minder goedkope troep op Prime Video, maar voor een ieder die nog wel eens naar een film uit een ander land dan Amerika wil kijken is de selectie een behoorlijke teleurstelling. Sterker nog: het gehele niet-Engelstalige segment bestaat volledig uit Bollywood-films. En dat terwijl Netflix juist van internationalisering een van hun kernwaarden heeft gemaakt. Zo is de Nederlandse WOII-thriller Riphagen inmiddels in 130 landen (behalve in de Benelux) op Netflix te zien.

Tot slot nog een belangrijke opmerking: voor ouders die hun kroost graag een paar uur achter de tv of tablet plaatsen voor wat welverdiende rust is Prime Video bepaald niet geschikt. We telden in de categorie kinderfilms slechts negentien titels, en het gros van die negentien films (bijvoorbeeld een enorme flop als The Last Airbender van 'koning van de plottwist' M. Night Shyamalan) zouden we niet eens aanbevelen. Voor kinderseries geldt min of meer hetzelfde. Dat doet Netflix, met o.a. Pokémon en een groot aantal Disney/Pixar-titels, toch een stuk beter.

None

Interface

Qua design en interface verschillen Prime Video en Netflix vrij weinig van elkaar, en dat is maar goed ook. Het aanbod staat per categorie, variërend van 'komedies' tot 'Oscarwinnaars', in horizontale rijen ingedeeld. Zodra je een film of serie begint af te spelen vallen echter wel een aantal kleine 'aanpassingen' en verbeteringen op. Geinig is bijvoorbeeld dat, zodra je op de pauzeknop drukt, er trivia getoond wordt over de betreffende scène en informatie over de acteur(s) die je in beeld ziet. Ook handig is dat per film/serie de publieksscore van IMDB.com (eigendom van Amazon) wordt getoond, waar je een stuk meer aan hebt dan de sterrenwaardering op Netflix. Over de optie om met één druk op de knop telkens exact tien seconden vooruit of achteruit te spoelen zijn we minder enthousiast, maar storen doet het ook niet. Wel erg jammer: Amazon heeft niet de moeite genomen om de interface (en de zoekfunctie, waarover later meer) naar het Nederlands te vertalen, waaruit wel blijkt dat Amazon de Nederlandse markt nog niet heel serieus neemt.

None

De gadgets van Pierre Wind Acer P6500
0