Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

Hifi in je auto

(Te) gek, gekker, gekst

Geschreven door Thomas van den Bossche op
Een entertainmentsysteem van bijna 8500 euro, bediening via gebarentaal en een subwoofer die in de ruimte van het reservewiel past. Er gebeurt nogal wat in de wereld van de car entertainment. Media Totaal ging op zoek naar de mogelijkheden voor hifi in je auto en vond een aantal spectaculaire oplossingen.

Er gaat niets boven een filevrij ritje in een flitsende sportwagen die je, ondersteund door het roffelende geluid van een dikke zes- of achtcilinder motor, snel naar je bestemming brengt.

Maar goed, terug naar de werkelijkheid. Filevrij rijden is nagenoeg een utopie geworden en aangezien de motorisering van ons wagenpark in een rap tempo aan het downsizen is – zelfs een sportief merk als BMW waagt zich tegenwoordig aan motoren met amper drie cilinders – blijft er ook van dat roffelende geluid meestal niet veel over. En al helemaal niet als je elektrisch gaat rijden.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat we steeds meer aandacht besteden aan andere zaken die autorijden aangenamer maken, zoals een degelijk car entertainmentsysteem.

Opmerkelijk veel muziekbronnen

Hoewel het merendeel van de auto’s die vandaag de dag in de showroom staan, zijn uitgerust met een ingebouwd car entertainmentsysteem worden er nog steeds volop autoradio’s in het klassieke 1-DIN (single) of 2-DIN (double) formaat verkocht. DIN (Deutsches Industitut Normung) staat in dit geval voor een ruimte in het dashboard van een auto waar een autoradio precies in past. Een single DIN-autoradio meet zo’n 180 x 50 mm (bxh), terwijl een double DIN 180 x 100 mm (bxh) meet.

Als het apparaat enkel moet dienen voor muziek zal een single DIN-exemplaar volstaan. Een double DIN-systeem heeft meestal een veel groter scherm, dat handig is voor de bediening – zeker als het om een touch screen gaat – en dat eventueel gebruikt kan worden voor navigatie en om videobestanden weer te geven.

Een moderne double DIN-autoradio is bijvoorbeeld de Pioneer FH-X840DAB (229 euro), waarmee je om te beginnen toegang krijgt tot een opmerkelijk brede waaier aan muziekbronnen. Zo speelt het apparaat nog steeds je cd’s, maar je kunt ook luisteren naar fm- en dab(+) radiostations. Daarnaast kun je een iPod op het toestel aansluiten, waarna je via het touch screen van de Pioneer meteen toegang krijgt tot je muziekbibliotheek. Aangezien je de iPod zelf niet nodig hebt om het zaakje te bedienen, kan je deze dus netjes opbergen in het handschoenkastje. Toegegeven: de mogelijkheid om een iPod aan te sluiten is bepaald niet nieuw, maar het blijft één van de betere opties, zeker als je een exemplaar hebt met 64 GB of 128 GB. Daar kun je gemakkelijk tientallen albums op kwijt, en dat in een lossless – lees: hoogwaardig – bestandsformaat (Apple Lossless/mpeg4). Wat ook kan, is de muziek via bluetooth streamen van je iPhone of Android smartphone. Bovendien kun je met een moderne autoradio als die van Pioneer ook via bluetooth handsfree telefoongesprekken voeren. Sterker nog: het apparaat maakt het zelfs mogelijk om twee telefoons tegelijk aan te sluiten.

En last but not least kun je muziek streamen via Spotify. Je moet dan uiteraard wel een abonnement nemen bij Spotify en de bijbehorende app op je iPhone of Android smartphone installeren. Je smartphone streamt de Spotify content dan naar de FH-X840DAB, en ook de bediening – het zoeken naar artiesten, albums en playlists – gaat via de Pioneer. Hoe dan ook, een stuk veiliger dan te moeten friemelen op je smartphone.

Natuurlijk is Pioneer niet het enige merk dat dit soort apparaten aanbiedt. Zo heeft Kenwood met de DPX-7000DAB een vergelijkbaar 2-DIN-apparaat in het gamma dat voor 249,99 euro van eigenaar wisselt. Andere interessante alternatieven zijn de JVC KW-V820BTE en de single DIN Alpine UTE-93DAB die 229 euro kost.

Auto Hifi: Spotify via dashboard
Met de Pioneer FH-X840DAB bedien je Spotify vanaf je dashboard

Dichtgetimmerd

Op een enkele verdwaalde Koreaan na, zijn autofabrikanten tegenwoordig geneigd om het dashboard en de bijbehorende elektronica helemaal dicht te timmeren. Daardoor heb je als consument niet langer de vrijheid om een autoradio van een merk naar keuze aan te schaffen. De fabrikanten doen dat onder het mom van een geïntegreerde aanpak, waarbij het touch screen en de andere bedieningselementen niet alleen voor car entertainment worden gebruikt, maar ook voor zaken als navigatie, airco en parkeerhulpsystemen. Maar laten we eerlijk zijn: op deze manier kunnen ze natuurlijk ook de verkoopprijs flink opdrijven.

After market fabrikanten als Alpine, Kenwood en Pioneer bieden een oplossing door specifieke kits te ontwikkelen die – door een professioneel inbouwbedrijf – toch in bepaalde auto’s ingebouwd kunnen worden. Zo heeft Pioneer de Navgate Evo-serie (1199 euro) gelanceerd, die zowel esthetisch als functioneel perfect past in de Volkswagen Golf VII, de Volkswagen Polo en de Skoda Octavia. Alpine heeft vergelijkbare systemen voor onder andere Volkwagen Golf, de BMW 3-serie en een hele reeks Audi’s en Mercedessen.

Apple en Google hebben beiden een speciale user interface ontwikkeld voor de auto. Om daar iets aan te hebben, moet je car entertainment systeem echter wel geschikt zijn en je moet uiteraard een iPhone of Android telefoon hebben. Lang niet iedere auto ondersteunt beide normen – de meeste zelfs geen van beiden. In veel gevallen bieden Apple CarPlay en Android Auto maar een beperkte meerwaarde, omdat je ook op andere manieren toegang krijgt tot de functionaliteiten die deze systemen bieden. Zo kun je ook zonder CarPlay gebruik maken van de diensten van Siri - Apple’s digitale assistent.

Superieur geluid

En wat als je de geluidskwaliteit in je auto zou kunnen upgraden zonder het in je dashboard ingemetselde car entertainmentsysteem aan te raken? Dat kan, en wel op meerdere manieren. Zo kun je ervoor kiezen om een subwoofer te laten installeren in je kofferbak (er zijn zelfs modellen verkrijgbaar die in de ruimte van je reservewiel passen!), om een bijkomende versterker aan te schaffen en om de bestaande speakers te vervangen.

Denk nu niet dat subwoofers en losse versterkers alleen geschikt zijn voor zogenaamde boom cars, want dat is zeker niet het geval. Een degelijke subwoofer is een meerwaarde voor ieder muziekgenre en zorgt, behalve voor meer decibels, vooral voor mooiere decibels, waarbij de lage tonen in de muziek een evenwicht vormen met de middentonen en de hoge tonen. Hetzelfde geldt voor een versterker. Ja, je kunt het geluid harder zetten, maar het gaat om de superieure geluidsweergave die je ermee kunt realiseren.

Intussen op de achterbank...

Vroeger zag je nog weleens van die kekke schermpjes, die aan de achterkant van de voorstoelen waren ingewerkt en waarmee de passagiers op de achterbank konden genieten van een digitale tv-uitzending of van een dvd’tje. Dat soort oplossingen bestaat nog steeds, maar heeft sterk aan populariteit ingeboet. Vandaag de dag heeft namelijk bijna iedereen een tablet waar nog veel meer mee kan. Die kun je gewoon in de hand houden, maar er bestaan ook oplossingen – van onder meer Vogel’s, iGrip, Quatrixx en Mmobiel – om een tablet aan de achterkant van de voorstoelen te monteren. Zo’n systeem hoeft bovendien niet meer dan 30 euro te kosten. Heb je toch liever een oplossing met vaste schermen? Bij BMW kun je voor de nieuwe 5-serie voor 2455 euro een ‘Entertainment systeem Professional’ bestellen. Daar krijg je dan wel twee 10.2 inch grote schermen voor, waarmee passagiers tv of dvd’s en blu-rays kunnen kijken en kunnen surfen op internet. Het geluid wordt weergegeven via ingebouwde luidsprekers of via de meegeleverde draadloze hoofdtelefoons.

Auto-hifi getest

Omdat we weleens wilden proeven van de systemen van een aantal premium autofabrikanten, hebben we ons oor te luisteren gelegd in de Volvo S90, Jaguar F-Pace en in de nagelnieuwe BMW 540i. We hebben bewust gekozen voor auto’s uit het hogere marktsegment, omdat de technologie die daarin geïntroduceerd wordt achteraf ook doorsijpelt naar de meer betaalbare auto’s.

Jaguar F-Pace met InControl Touch Pro Pack
Hoogwaardige audio

Bij de Pure, de standaardversie van Jaguar’s fraaie F-Pace SUV, betaal je 2698 euro voor het InControl Touch Pro Pack met Meridian Digital Sound System (380 watt). Er bestaat ook een versie van 825 watt en die heeft een prijskaartje van 4085 euro.

Het – kuch! – standaardsysteem van 380 watt klinkt stukken beter dan de systemen die je in 95 procent van de auto’s aantreft. Verwonderlijk is dat niet, want Meridian staat bekend om zijn hoogwaardige audiosystemen voor in de woonkamer en het merk bewees eerder in de Land Rover al dat ze ook een fraai stukje car entertainment kunnen neerzetten. In vergelijking met de nieuwe BMW 5-serie en de Volvo S90/XC90, schiet de bediening in de Jaguar echter tekort, zowel op het vlak van responssnelheid als qua logica en bedieningsmogelijkheden.

Het moet niet gekker worden
Voel je heel toevallig 8499 euro in je zakken branden? Voor dat bedrag levert de Italiaanse versterkerspecialist Audison je een Thesis HV Venti, waarschijnlijk de beste autoversterker ter wereld. Het apparaat is met zijn 2 x 200 watt vermogen niet zozeer ontworpen om decibelrecords te breken, maar wel om het meest zuivere geluid ter wereld te produceren. Tip: Audison verkoopt ook versterkers die je wél kunt betalen.

BMW 540i met Bowers & Wilkens surround sound systeem
Zeer bijzondere bediening

Het Bowers & Wilkens systeem voegt maar liefst 4695 euro toe aan de factuur van de BMW 540i. Bovendien kun je alleen maar bestellen als je ook het Professional navigatiesysteem (801 euro) neemt, en zo komt het totale prijskaartje dus op 5496 euro. En dan hebben we nog geen dab-tuner (449 euro) of Apple CarPlay (321 euro), maar goed. De bedieningsaspecten en -mogelijkheden van de nieuwe BMW 5-serie verdienen een artikel op zich, maar omdat we daar de ruimte niet voor hebben, gaan we er even in sneltreinvaart doorheen. Je kunt het car entertainmentsysteem bedienen met stemcommando’s, bediening aan het stuur, via het 10.25 inch touch screen in het dashboard, de iDrive controller naast de bestuurdersstoel – je kan daar zelfs op ‘schrijven’, handig om snel iets op te zoeken – en door middel van gebaren. Gebaren? Volslagen overbodig dachten we, maar stiekem gewoon erg handig. Wel moet je enige tijd oefenen voor je de gebaren goed eh… in de vingers hebt. De geluidskwaliteit van Bowers & Wilkens is absoluut uitstekend. Een stuk beter dan het 380 watt-systeem in de Jaguar. Het enige wat nog net iets beter had gekund, is het mid bass gedeelte. Je hoort dat de speakers voorin daar soms wat adem te kort komen, afhankelijk van hoe prominent die mid bass is. Ja, dat is detailkritiek, maar voor die prijs mag je best kritisch zijn.

Slimme alles-in-één-oplossing
De Mosconi D2 100.4 DSP (699 euro) is een krachtige 4-kanaalsversterker die nauwelijks plaats inneemt in de kofferbak. En als je de AMAS 2 module (119 euro) erbij neemt, kan het geheel via bluetooth een audiostream vanaf je smartphone weergeven over het luidsprekersysteem in je auto. Bluetooth streaming zonder dat je het bestaande car entertainment systeem in je wagen hoeft te slopen, dus. Knap gevonden.

Volvo S90/XC90 met optioneel Sensus Connect systeem
Ronduit verbluffend

Volvo wil 3495 euro ontvangen in ruil voor het Sensus Connect systeem met Bowers & Wilkins Premium Audio. Ook hier moet je bijbetalen voor de dab-tuner (440 euro) en Apple Car Play/Android Auto (365 euro) mogelijkheden.

De bediening gaat door middel van een verticaal georiënteerd aanraakscherm dat qua vorm en grootte nogal wat overeenkomsten vertoont met een iPad en verloopt vlotjes. Je vindt snel wat je zoekt – sneller dan bij de BMW en de Jaguar – en het is allemaal erg logisch aangepakt. Daar staat tegenover dat je tijdens het rijden teveel een beroep moet doen op functies zoals de airco, waar Volvo eigenlijk beter ‘echte’ knoppen had kunnen maken. Dan kun je je ogen op de weg houden, in plaats van naar een touch screen te moeten kijken. Net als BMW, gebruikt Volvo Bowers & Wilkens speakers en de geluidskwaliteit is ronduit verbluffend. Het klankkarakter in de Zweed lijkt sterk op wat je in de BMW hoort, maar in de Volvo klinkt het nog net iets beter.

Dit artikel delen:

Lees meer

Drie maanden Film.nl Review: LG 43LH604V
0

Reacties op: Hifi in je auto

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.