Blog

Is er een toekomst voor oled?

Peperdure publiekslieveling

Geschreven door Eric Beeckmans op
Op de IFA viel dit jaar weinig spectaculair tv-nieuws te rapen. Eén ding was wel duidelijk: steeds meer merken zetten in het topsegment van hun aanbod in op oled. En daarmee blijft de publiekslieveling voorlopig een premium product. In hoeverre dat een slimme zet is, is de vraag. Nieuwe technieken (lees: lcd, quantum dots en led) staan te trappelen om de markt te betreden! Maar is er een toekomst voor oled?

Oled is in enkele jaren tijd een publiekslieveling geworden. Wat is het ook al weer en waarom houden we er zo van? Oled staat voor ‘organic led’, het is een led waarvan het electroluminescent materiaal organisch is. Een echte led kun je beschouwen als een puntlichtbron, terwijl je oled mag beschouwen als een vlakstraler. Het organische materiaal kan in grotere oppervlakken aangebracht worden tussen twee elektrodes om licht te creëren. Die eigenschap maakt het mogelijk om er schermen mee te maken, iets wat met traditionele leds niet lukt. Althans, nu nog niet. Met de ontwikkeling van micro-leds wordt het misschien mogelijk om dat wel te doen, maar dat is een ander verhaal.

Oled is een emissieve schermtechnologie. Emissief betekent dat elke pixel zelf licht geeft, zoals in het verleden het geval was bij plasmaschermen. Dit in tegenstelling tot lcd-schermen die transmissief zijn. Een lcd-pixel geeft zelf geen licht, maar laat al dan niet het licht van een achtergrondverlichting door. Dat emissief karakter geeft oled een aantal sterke voordelen ten opzichte van lcd. Zo geeft een pixel die uit staat geen licht meer, zwart is dus zo goed als perfect zwart. Het contrast van een oled-scherm is dan ook ongeëvenaard, een belangrijke troef voor hdr (high dynamic range). Oled-pixels hebben een zeer snelle reactietijd, waardoor het scherm snel bewegende beelden scherper weergeeft. En tot slot hebben oled-schermen een veel bredere kijkhoek dan lcd-panelen.

Oled vs lcd

Zijn er dan geen nadelen? Op het vlak van kleurweergave zijn de meest recente lcd-tv’s en oled-tv’s elkaars gelijke. Maar op het vlak van luminantie (lichtopbrengst) is lcd nog steeds de onbetwiste winnaar. Al moet wel worden gezegd dat oled op dat vlak een flinke achterstand heeft weggewerkt. De huidige oled-technologie (in de LG C7-reeks bijvoorbeeld) laat piekhelderheden van ongeveer 700-800 nits toe, terwijl je met de high-end lcd-schermen (zoals de Samsung Q7F-reeks) 1.000 nits haalt, en met de allerbeste lcd-schermen (zoals de Sony XE9300) zelfs 1.800 nits. Piekluminantie is net als contrast erg belangrijk voor hdr. Ondanks hun betere reactietijd, moeten oled-schermen daardoor soms ook op het vlak van bewegingsscherpte de beste lcd-modellen voor laten. De lagere piekluminantie van het oled-scherm verhindert immers het gebruik van technieken zoals Black Frame Insertion, en die dragen sterk bij aan bewegingsscherpte.

Tot slot hebben oled-schermen last van ‘image retention’. Laat je langdurig eenzelfde beeld op het scherm staan, dan is het mogelijk dat je daar later een wazige versie van blijft zien in beeld. Fabrikanten grijpen daarom terug naar technieken die we ook al op plasmaschermen zagen om dit effect tegen te gaan. Ook voeren oled-schermen op gezette tijden een procedure uit om eventuele restbeelden van het tv-scherm te wissen. Over de levensduur moet je je volgens LG geen zorgen maken: ‘De eerste units in 2013 hadden een levensduur van 36.000 uur. Verdere ontwikkeling van de technologie heeft ervoor gezorgd dat de levensduur van een oled-tv nu rond de 100.000 uur ligt.’

Oled-aanbod

Wie graag een oled-tv wil, hoeft niet noodzakelijk bij LG te shoppen. Je kunt ondertussen bij heel wat fabrikanten terecht, maar weet wel dat al deze toestellen een oled-paneel van LG Display gebruiken. Philips introduceerde vorig jaar de 55POS901F (2.799 euro) en dit jaar de 55POS9002 (2.299 euro). Op IFA kondigden ze ook een 65 inch 65POS9602 aan. Bij Panasonic kan je kiezen voor de TX-55EZW954 (3.000 euro), TX-65EZW954 (5.000 euro) of de TX-65EZW1000 (6.000 euro) en de TX-77EZW1004 (19.999 euro). Sony biedt de Bravia A1 in 55 inch (3.500 euro), 65 inch (5.000 euro) en 77 inch (19.999 euro). Loewe heeft inmiddels een Bild 7, Bild 5 en Bild 4 in maten van 55 tot 65 inch met een prijskaartje van 3.000 tot 7.500 euro. Wie voor Scandinavisch design en uitmuntend geluid wil gaan kan bij Bang & Olufsen nu ook een oled-tv kopen. De B&O Eclipse is beschikbaar in 55 inch (9.120 euro) en 65 inch (12.820 euro).

Je ziet het, er is veel keuze, maar je moet er wel diep voor in de buidel tasten. Zelfs met een aanbieding kost een oled-tv nog zeker 2.000 euro.

Knappe prestatie

De zogenaamde ‘early adopters’ betalen altijd een fikse meerprijs om als eersten te genieten van een nieuwe technologie, en dat is bij oled-tv’s niet anders geweest. In het najaar van 2013 kwam de eerste oled-tv op de markt in Nederland. De LG 5EA9809, een gebogen full hd-model, had toen een prijskaartje van 8.999 euro. Een jaar later was er het eerste ultra hd-model, de LG 55EC970V die voor 5.999 euro over de toonbank ging. De opvolger uit 2015, de LG 55EG960V, bracht de prijs naar 3.999 euro. Sindsdien is de prijsdaling flink getemperd. De LG OLED55B6V uit 2016, het eerste model met ruime hdr-ondersteuning, kostte 3.499 euro, en het model van dit jaar, de LG OLED55C7, kreeg een startprijs van 2.999 euro. Je kunt nog steeds een full hd-model kopen, de LG 55EG9A7V staat voor 1.800 euro bij je thuis, maar persoonlijk denken we dat je voor een 55 inch tv toch beter voor een ultra hd-model kunt kiezen.

Dat je met dergelijke prijzen niet meteen de markt bestormt, mag duidelijk zijn. Maar de markt evolueert wel in de richting van grotere schermmaten, en dat is gunstig voor oled. In Nederland hadden oled-tv’s in 2014 een marktaandeel van amper 0,5 procent. In 2015 was dat 1,9 procent, in 2016 6 procent en verwacht wordt dat oled-tv’s dit jaar zullen eindigen op 9,4 procent. Die marktaandelen zijn uitgedrukt in waarde, niet in aantallen, en geven dus een ietwat positief beeld, aangezien oled-tv een premium product is. Maar toch, als we kijken naar alleen de 55 inch televisies, zijn oled-schermen al goed voor 21,3 procent marktaandeel (opnieuw uitgedrukt in waarde). Dat is een knappe prestatie voor een product met zo’n stevige prijs.

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

Dit artikel delen:

Lees meer

Onkyo TX-RZ820 Misfit Vapor
0

Reacties op: Is er een toekomst voor oled?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord