Blog

Hifi in de auto

(Te) gek, gekker, gekst

Geschreven door Thomas van den Bossche op

Superieur geluid

En wat als je de geluidskwaliteit in je auto zou kunnen upgraden zonder het in je dashboard ingemetselde car entertainmentsysteem aan te raken? Dat kan, en wel op meerdere manieren. Zo kun je ervoor kiezen om een subwoofer te laten installeren in je kofferbak (er zijn zelfs modellen verkrijgbaar die in de ruimte van je reservewiel passen!), om een bijkomende versterker aan te schaffen en om de bestaande speakers te vervangen.

Denk nu niet dat subwoofers en losse versterkers alleen geschikt zijn voor zogenaamde boom cars, want dat is zeker niet het geval. Een degelijke subwoofer is een meerwaarde voor ieder muziekgenre en zorgt, behalve voor meer decibels, vooral voor mooiere decibels, waarbij de lage tonen in de muziek een evenwicht vormen met de middentonen en de hoge tonen. Hetzelfde geldt voor een versterker. Ja, je kunt het geluid harder zetten, maar het gaat om de superieure geluidsweergave die je ermee kunt realiseren.

Intussen op de achterbank...

Vroeger zag je nog weleens van die kekke schermpjes, die aan de achterkant van de voorstoelen waren ingewerkt en waarmee de passagiers op de achterbank konden genieten van een digitale tv-uitzending of van een dvd’tje. Dat soort oplossingen bestaat nog steeds, maar heeft sterk aan populariteit ingeboet. Vandaag de dag heeft namelijk bijna iedereen een tablet waar nog veel meer mee kan. Die kun je gewoon in de hand houden, maar er bestaan ook oplossingen – van onder meer Vogel’s, iGrip, Quatrixx en Mmobiel – om een tablet aan de achterkant van de voorstoelen te monteren. Zo’n systeem hoeft bovendien niet meer dan 30 euro te kosten. Heb je toch liever een oplossing met vaste schermen? Bij BMW kun je voor de nieuwe 5-serie voor 2455 euro een ‘Entertainment systeem Professional’ bestellen. Daar krijg je dan wel twee 10.2 inch grote schermen voor, waarmee passagiers tv of dvd’s en blu-rays kunnen kijken en kunnen surfen op internet. Het geluid wordt weergegeven via ingebouwde luidsprekers of via de meegeleverde draadloze hoofdtelefoons.

Auto-hifi getest

Omdat we weleens wilden proeven van de systemen van een aantal premium autofabrikanten, hebben we ons oor te luisteren gelegd in de Volvo S90, Jaguar F-Pace en in de nagelnieuwe BMW 540i. We hebben bewust gekozen voor auto’s uit het hogere marktsegment, omdat de technologie die daarin geïntroduceerd wordt achteraf ook doorsijpelt naar de meer betaalbare auto’s.

Jaguar F-Pace met InControl Touch Pro Pack

Bij de Pure, de standaardversie van Jaguar’s fraaie F-Pace SUV, betaal je 2698 euro voor het InControl Touch Pro Pack met Meridian Digital Sound System (380 watt). Er bestaat ook een versie van 825 watt en die heeft een prijskaartje van 4085 euro.

Het – kuch! – standaardsysteem van 380 watt klinkt stukken beter dan de systemen die je in 95 procent van de auto’s aantreft. Verwonderlijk is dat niet, want Meridian staat bekend om zijn hoogwaardige audiosystemen voor in de woonkamer en het merk bewees eerder in de Land Rover al dat ze ook een fraai stukje car entertainment kunnen neerzetten. In vergelijking met de nieuwe BMW 5-serie en de Volvo S90/XC90, schiet de bediening in de Jaguar echter tekort, zowel op het vlak van responssnelheid als qua logica en bedieningsmogelijkheden.

BMW 540i met Bowers & Wilkens surround sound systeem

Het Bowers & Wilkens systeem voegt maar liefst 4695 euro toe aan de factuur van de BMW 540i. Bovendien kun je alleen maar bestellen als je ook het Professional navigatiesysteem (801 euro) neemt, en zo komt het totale prijskaartje dus op 5496 euro. En dan hebben we nog geen dab-tuner (449 euro) of Apple CarPlay (321 euro), maar goed. De bedieningsaspecten en -mogelijkheden van de nieuwe BMW 5-serie verdienen een artikel op zich, maar omdat we daar de ruimte niet voor hebben, gaan we er even in sneltreinvaart doorheen. Je kunt het car entertainmentsysteem bedienen met stemcommando’s, bediening aan het stuur, via het 10.25 inch touch screen in het dashboard, de iDrive controller naast de bestuurdersstoel – je kan daar zelfs op ‘schrijven’, handig om snel iets op te zoeken – en door middel van gebaren. Gebaren? Volslagen overbodig dachten we, maar stiekem gewoon erg handig. Wel moet je enige tijd oefenen voor je de gebaren goed eh… in de vingers hebt. De geluidskwaliteit van Bowers & Wilkens is absoluut uitstekend. Een stuk beter dan het 380 watt-systeem in de Jaguar. Het enige wat nog net iets beter had gekund, is het mid bass gedeelte. Je hoort dat de speakers voorin daar soms wat adem te kort komen, afhankelijk van hoe prominent die mid bass is. Ja, dat is detailkritiek, maar voor die prijs mag je best kritisch zijn.

Volvo S90/XC90 met optioneel Sensus Connect systeem

Volvo wil 3495 euro ontvangen in ruil voor het Sensus Connect systeem met Bowers & Wilkins Premium Audio. Ook hier moet je bijbetalen voor de dab-tuner (440 euro) en Apple Car Play/Android Auto (365 euro) mogelijkheden.

De bediening gaat door middel van een verticaal georiënteerd aanraakscherm dat qua vorm en grootte nogal wat overeenkomsten vertoont met een iPad en verloopt vlotjes. Je vindt snel wat je zoekt – sneller dan bij de BMW en de Jaguar – en het is allemaal erg logisch aangepakt. Daar staat tegenover dat je tijdens het rijden teveel een beroep moet doen op functies zoals de airco, waar Volvo eigenlijk beter ‘echte’ knoppen had kunnen maken. Dan kun je je ogen op de weg houden, in plaats van naar een touch screen te moeten kijken. Net als BMW, gebruikt Volvo Bowers & Wilkens speakers en de geluidskwaliteit is ronduit verbluffend. Het klankkarakter in de Zweed lijkt sterk op wat je in de BMW hoort, maar in de Volvo klinkt het nog net iets beter.

Het moet niet gekker worden

Voel je heel toevallig 8499 euro in je zakken branden? Voor dat bedrag levert de Italiaanse versterkerspecialist Audison je een Thesis HV Venti, waarschijnlijk de beste autoversterker ter wereld. Het apparaat is met zijn 2 x 200 watt vermogen niet zozeer ontworpen om decibelrecords te breken, maar wel om het meest zuivere geluid ter wereld te produceren. Tip: Audison verkoopt ook versterkers die je wél kunt betalen.

Slimme alles-in-één-oplossing

De Mosconi D2 100.4 DSP (699 euro) is een krachtige 4-kanaalsversterker die nauwelijks plaats inneemt in de kofferbak. En als je de AMAS 2 module (119 euro) erbij neemt, kan het geheel via bluetooth een audiostream vanaf je smartphone weergeven over het luidsprekersysteem in je auto. Bluetooth streaming zonder dat je het bestaande car entertainment systeem in je wagen hoeft te slopen, dus. Knap gevonden.

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2: auto-hifi getest

Dit artikel delen:

Lees meer

STREAM ON MWC 2018: De beste smartphones zijn betaalbaar
0

Reacties op: Hifi in de auto

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.