Blog

Hifi in de auto

(Te) gek, gekker, gekst

Geschreven door Thomas van den Bossche op
Een entertainmentsysteem van bijna 8500 euro, bediening via gebarentaal en een subwoofer die in de ruimte van het reservewiel past. Er gebeurt nogal wat in de wereld van de car entertainment. Media Totaal ging op zoek naar de mogelijkheden voor hifi in de auto en vond een aantal spectaculaire oplossingen.

Er gaat niets boven een filevrij ritje in een flitsende sportwagen die je, ondersteund door het roffelende geluid van een dikke zes- of achtcilinder motor, snel naar je bestemming brengt.

Maar goed, terug naar de werkelijkheid. Filevrij rijden is nagenoeg een utopie geworden en aangezien de motorisering van ons wagenpark in een rap tempo aan het downsizen is – zelfs een sportief merk als BMW waagt zich tegenwoordig aan motoren met amper drie cilinders – blijft er ook van dat roffelende geluid meestal niet veel over. En al helemaal niet als je elektrisch gaat rijden.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat we steeds meer aandacht besteden aan andere zaken die autorijden aangenamer maken, zoals een degelijk car entertainmentsysteem.

Opmerkelijk veel muziekbronnen

Hoewel het merendeel van de auto’s die vandaag de dag in de showroom staan, zijn uitgerust met een ingebouwd car entertainmentsysteem worden er nog steeds volop autoradio’s in het klassieke 1-DIN (single) of 2-DIN (double) formaat verkocht. DIN (Deutsches Industitut Normung) staat in dit geval voor een ruimte in het dashboard van een auto waar een autoradio precies in past. Een single DIN-autoradio meet zo’n 180 x 50 mm (bxh), terwijl een double DIN 180 x 100 mm (bxh) meet.

Als het apparaat enkel moet dienen voor muziek zal een single DIN-exemplaar volstaan. Een double DIN-systeem heeft meestal een veel groter scherm, dat handig is voor de bediening – zeker als het om een touch screen gaat – en dat eventueel gebruikt kan worden voor navigatie en om videobestanden weer te geven.

Een moderne double DIN-autoradio is bijvoorbeeld de Pioneer FH-X840DAB (229 euro), waarmee je om te beginnen toegang krijgt tot een opmerkelijk brede waaier aan muziekbronnen. Zo speelt het apparaat nog steeds je cd’s, maar je kunt ook luisteren naar fm- en dab(+) radiostations. Daarnaast kun je een iPod op het toestel aansluiten, waarna je via het touch screen van de Pioneer meteen toegang krijgt tot je muziekbibliotheek. Aangezien je de iPod zelf niet nodig hebt om het zaakje te bedienen, kan je deze dus netjes opbergen in het handschoenkastje. Toegegeven: de mogelijkheid om een iPod aan te sluiten is bepaald niet nieuw, maar het blijft één van de betere opties, zeker als je een exemplaar hebt met 64 GB of 128 GB. Daar kun je gemakkelijk tientallen albums op kwijt, en dat in een lossless – lees: hoogwaardig – bestandsformaat (Apple Lossless/mpeg4). Wat ook kan, is de muziek via bluetooth streamen van je iPhone of Android smartphone. Bovendien kun je met een moderne autoradio als die van Pioneer ook via bluetooth handsfree telefoongesprekken voeren. Sterker nog: het apparaat maakt het zelfs mogelijk om twee telefoons tegelijk aan te sluiten.

En last but not least kun je muziek streamen via Spotify. Je moet dan uiteraard wel een abonnement nemen bij Spotify en de bijbehorende app op je iPhone of Android smartphone installeren. Je smartphone streamt de Spotify content dan naar de FH-X840DAB, en ook de bediening – het zoeken naar artiesten, albums en playlists – gaat via de Pioneer. Hoe dan ook, een stuk veiliger dan te moeten friemelen op je smartphone.

Natuurlijk is Pioneer niet het enige merk dat dit soort apparaten aanbiedt. Zo heeft Kenwood met de DPX-7000DAB een vergelijkbaar 2-DIN-apparaat in het gamma dat voor 249,99 euro van eigenaar wisselt. Andere interessante alternatieven zijn de JVC KW-V820BTE en de single DIN Alpine UTE-93DAB die 229 euro kost.

Dichtgetimmerd

Op een enkele verdwaalde Koreaan na, zijn autofabrikanten tegenwoordig geneigd om het dashboard en de bijbehorende elektronica helemaal dicht te timmeren. Daardoor heb je als consument niet langer de vrijheid om een autoradio van een merk naar keuze aan te schaffen. De fabrikanten doen dat onder het mom van een geïntegreerde aanpak, waarbij het touch screen en de andere bedieningselementen niet alleen voor car entertainment worden gebruikt, maar ook voor zaken als navigatie, airco en parkeerhulpsystemen. Maar laten we eerlijk zijn: op deze manier kunnen ze natuurlijk ook de verkoopprijs flink opdrijven.

After market fabrikanten als Alpine, Kenwood en Pioneer bieden een oplossing door specifieke kits te ontwikkelen die – door een professioneel inbouwbedrijf – toch in bepaalde auto’s ingebouwd kunnen worden. Zo heeft Pioneer de Navgate Evo-serie (1199 euro) gelanceerd, die zowel esthetisch als functioneel perfect past in de Volkswagen Golf VII, de Volkswagen Polo en de Skoda Octavia. Alpine heeft vergelijkbare systemen voor onder andere Volkwagen Golf, de BMW 3-serie en een hele reeks Audi’s en Mercedessen.

Apple en Google hebben beiden een speciale user interface ontwikkeld voor de auto. Om daar iets aan te hebben, moet je car entertainment systeem echter wel geschikt zijn en je moet uiteraard een iPhone of Android telefoon hebben. Lang niet iedere auto ondersteunt beide normen – de meeste zelfs geen van beiden. In veel gevallen bieden Apple CarPlay en Android Auto maar een beperkte meerwaarde, omdat je ook op andere manieren toegang krijgt tot de functionaliteiten die deze systemen bieden. Zo kun je ook zonder CarPlay gebruik maken van de diensten van Siri - Apple’s digitale assistent.

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2: auto-hifi getest

Dit artikel delen:

Lees meer

STREAM ON MWC 2018: De beste smartphones zijn betaalbaar
0

Reacties op: Hifi in de auto

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord