Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Blog

Drie maanden Film.nl

Funda voor films

Geschreven door Tijs Hofmans op
Drie maanden geleden lanceerde de Nederlandse filmindustrie Film.nl. Op de site kun je meteen zien waar een film of serie te downloaden is. Maar na een heftige reclamecampagne viel het wat stil rondom het initiatief. Hoe is het nu met de zoekmachine?
Bekende acteurs uit de Nederlandse filmindustrie als Rutger Hauer, Barry Atsma en Katja Schuurman, deden mee aan een wervelende campagne om Film.nl te promoten. Dat gebeurde met reclames op tv, onder het motto ‘Kijk niet zo moeilijk!’, een knipoog naar het feit dat downloaden nog steeds een lastig proces is. Via Film.nl moet dat echter makkelijk worden.

Ontbrekende titels

Film.nl wordt door de organisatoren steevast 'een platform' genoemd, maar in de praktijk gaat het om een website en een app voor iOS en Android. Een Windows Mobile-app staat voorlopig nog niet op de planning en de iOS-app is alleen geoptimaliseerd voor de iPhone, niet voor de iPad. Het idee achter de website en de app is dat je er direct kunt zien waar een film te downloaden is. Feitelijk gaat het om een zoekmachine waar je de titel kunt invoeren van de film of serie die je wilt kijken, en de site wijst aan waar je het aanbod legaal kunt vinden. Er staan inmiddels al flink wat aanbieders in de lijst. Netflix en Pathé Thuis zijn voor de hand liggende aanbieders, maar ook verschillende providers hebben eigen kanalen waarop je films en series kunt kijken, zoals KPN On Demand en Ziggo On Demand. Toch ontbreken er een aantal opvallende namen. Zo kun je wel films kijken via iTunes, maar niet via Google Play. Volgens Jaap Bruijnen van de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs (NVPI), één van de initiatiefnemers, zullen die titels snel worden toegevoegd.

App centraal

Het aanbod is al indrukwekkend. Bruijnen zegt dat er op dit moment zo'n 15.000 tot 20.000 films en series in de database van Film.nl zijn opgenomen, verspreid over zo'n veertien aanbieders. Via de app is het bovendien mogelijk om bioscoopagenda's te bekijken en om te kijken of een film of serie toevallig op tv komt via een tv-gids. Hoewel het platform bestaat uit zowel een app als een website, staat de applicatie centraal. Die heeft voordelen boven de website: je kunt er je locatiegegevens mee doorgeven zodat je meteen kunt zien wat er in bioscopen bij jou in de buurt draait, en het is mogelijk om je persoonlijke voorkeuren door te geven. Zo kun je aangeven welke genres je het leukst vindt, zodat de app daar op kan inspelen. Bruijnen zegt dat de meeste aandacht naar de app gaat, maar op dit moment trekt de website het meeste verkeer.
De app heeft als voordeel dat je ook suggesties krijgt.

Legaal vs. illegaal

Het idee om een dergelijke zoekmachine op te zetten is niet gek. Het gaat slecht met de filmindustrie. Illegaal downloaden en streamen kost de filmindustrie miljarden per jaar, al is het moeilijk te berekenen hoe groot de schade precies is. Filmmakers kiezen er steeds vaker voor grote blockbusters en sequels te maken, omdat ze weten dat het bioscoopsucces daarmee gegarandeerd is. Dergelijke films, vaak actiefilms, lenen zich beter voor het witte doek dan voor thuis en kunnen daarom op meer inkomsten uit bioscoopbezoek rekenen. Een andere trend is dat er steeds meer reboots worden uitgebracht van films die twintig jaar geleden erg populair waren. Jurassic World was een gigantisch bioscoopsucces, en er wordt op dit moment nieuw leven geblazen in The Matrix en de Power Rangers.

Maar filmmakers kunnen nog steeds moeilijk opboksen tegen illegaal downloaden, en een oplossing lijkt niet voorhanden. Het bestrijden van downloaden blijkt nagenoeg onmogelijk, torrentsites zijn een draak waar drie nieuwe koppen ontstaan voor iedere website die je offline haalt. De bestrijding is dan volgens Bruijnen drieledig. Aan de ene kant is bestrijding belangrijk, maar het stimuleren van legaal aanbod hoort daar net zo goed bij. "Het legale aanbod moet op orde zijn, én de consument moet er van weten." Vooral dat laatste is waar Film.nl zich op richt. "Wat bestrijding betreft moet je niet bij ons zijn. Daar zijn andere instanties voor, die dat werk goed doen. Maar wij kunnen wel vertellen waar je een film wél legaal kunt downloaden."

Volgens Bruijnen is Film.nl een antwoord op het veelgehoorde argument dat iemand ‘het legale aanbod niet kon vinden’. Dat is onzin, vindt hij. "Dat legale aanbod is er heus wel, en ruim ook, dus 'ik wist niet waar ik een legale kopie kon vinden' gaat niet meer op." Toch erkent Bruijnen dat het probleem ook ligt bij het gedecentraliseerde aanbod van films en series, waardoor kijkers verschillende abonnementen moeten afsluiten om alles te kunnen kijken. 

Onverwacht succes

Bruijnen noemt Film.nl een succes, met 320.000 maandelijkse unieke bezoekers en zo'n 60.000 downloads voor de apps. Opvallend is wel dat hij van tevoren geen doel voor ogen had. "We hebben voor de lancering geen inschatting gemaakt over het aantal gebruikers en bezoekers. Deels omdat we geen idee hadden wat realistisch was, maar ook omdat het succes moeilijk te meten is. Je bent al snel geneigd te kijken naar de kosten en of je die terugverdient, maar we verkopen niks, dus kunnen we dat niet berekenen." Inmiddels durft Bruijnen wel een schatting te maken van het aantal toekomstige downloads. "Dat moeten er na de zomer meer dan 100.000 zijn voor de app. We weten inmiddels hoeveel mensen de app downloaden en wat we moeten doen om er meer bij te krijgen. 

Het excuus 'ik wist niet waar ik deze film legaal kon kijken' gaat met Film.nl niet meer op.

Verbeterpunten

Je zou denken dat Film.nl op z'n minst zou kunnen meten hoeveel mensen een film ook daadwerkelijk kopen na een bezoek, maar dat lukt nog niet. De site bevat namelijk geen directe links naar de film, maar een linkje naar de homepage van bijvoorbeeld Bol.com. Gebruikers moeten vervolgens daar ook nog zoeken naar de film, een vervelende extra stap waarbij de prijs vaak ook nog eens anders blijkt. The Martian kost volgens Film.nl bijvoorbeeld € 4,99 bij Pathé Thuis, maar bij de bron zelf moet je er € 14,99 voor neertellen. Het staat volgens Bruijnen hoog op de prioriteitenlijst om directe links naar de bron te kunnen aanbieden. "Nu krijgen we alle informatie nog direct van de aanbieders, en een extern servicebureau zet die op de site en in de app. Daar gaat veel werk in zitten, en dat werkt nog niet perfect."

Er moet nog veel verbeterd worden aan het platform, geeft Bruijnen toe. Het aanbod van films en series wordt groter, en er komen nieuwe aanbieders bij. Ook directe links naar de aanbieders moeten snel in de app komen. Bruijnen is niet bang van de negatieve reacties die je op nieuwssites als Tweakers leest, of voor de overwegend negatieve reviews in de Play en App Store. Er is veel kritiek op de zoekfunctie, die tijdens de lancering niet goed werkte. "We werden overdonderd door het grote aantal downloads, en daardoor kon je niet goed zoeken. Je hebt maar één kans op een eerste indruk en die was niet heel positief, maar van de andere kant vertrouw ik erop dat die negativiteit straks verwatert als we nog meer downloads krijgen. We zijn als een diesel: het duurt even voor we op gang zijn gekomen. Maar we zijn nu onderweg en we draaien goed."

Een antwoord

Film.nl is niet hét antwoord op de dalende verkoopcijfers van de filmindustrie, maar wel één van de antwoorden. Een 'Spotify voor films', waarin je alle films in één app met één abonnement kunt bekijken, komt er volgens hem niet. "Dat is niet realistisch. Dat zou met auteursrechten zo veel geld kosten, dat je daarvoor 250 euro per maand moet betalen, en dat lukt niet." Gelukkig kun je ondertussen gewoon op deze 'Funda voor films' kijken. Het is tenminste iets.

Dit artikel delen:

Lees meer

De 4 beste spraakassistenten Hifi in je auto
0

Reacties op: Drie maanden Film.nl

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.