Blog

5 spectaculaire bioscoopinnovaties

Pretpark van de toekomst

Geschreven door Jelle Schot op

3: Projectieloze vertoning

In maart 2017 stalen Samsung en Sony de show op vakbeurs CinemaCon in Las Vegas met wat al snel een revolutie voor de bioscoopindustrie werd genoemd: projectieloze filmvertoning door middel van led-displaytechnologie (meerdere led-panelen die samen één groot scherm vormen). Zij die erbij waren, werden weggeblazen door met name de techniek van Samsung. Vooral de intensiteit van het zwart en de piekhelderheid (146 foot-lambert, tien keer dat van een normale digitale projector, aldus de fabrikant) maakten grote indruk. Nicolas Hamon, projection & sound manager van bioscoopketen Kinepolis, verwacht dat de techniek zeker op termijn zal doorbreken: 'Het biedt veel mogelijkheden, zoals veel hogere contrasten. Maar er zijn ook enkele uitdagingen, bijvoorbeeld het geluid.'

Vanwege het nog ontbreken van een geschikte geluidsinstallatie — bij projectie komt het geluid voor een groot deel van achter het scherm, maar dat is bij led-displays niet mogelijk — en de enorme kosten die aan de technologie zijn verbonden dachten de meeste kenners dat het nog niet zo'n vaart zou lopen met de led-schermen, maar Samsung pakt flink door. Al in mei wist het Koreaanse bedrijf de techniek te laten certificeren door Digital Cinema Initiatives, wat inhoudt dat het scherm in staat is 'het volledige kleurenspectrum weer te geven met ongewijzigde nauwkeurigheid'. En in oktober werd zowaar al het eerste Cinema LED Screen (met een breedte van 10,3 meter) geïnstalleerd in Lotte Cinema World Tower in Seoul. Een tweede scherm is inmiddels besteld door het Siam Paragon Cineplex in Bangkok (zie kader), waar men vanaf februari 2018 ook zal kunnen genieten van projectieloze filmvertoningen.

Veel bioscopen zullen waarschijnlijk eerst de kat uit de boom kijken voordat ze hun recent aangeschafte digitale (laser)projectoren, die al gauw een slordige zestigduizend euro per stuk hebben gekost, vervangen door Samsungs nieuwe paradepaardje. Vooral omdat de filmstudio's uit Hollywood waarschijnlijk niet nog eens een deel van hun winst zullen afstaan om innovatie bij de bioscopen te stimuleren, zoals eerder gebeurde met de Virtual Print Fee (VPF).

4: Vierde dimensie

Al in de jaren zestig probeerde de filmindustrie een extra dimensie aan de bioscoopervaring toe te voegen met behulp van geuren, onder de briljante naam Smell-O-Vision. Anno 2017 keert dit principe terug als 4DX, met als verschil dat geur slechts een van de vele elementen is die een nieuwe laag toevoegen aan de gebeurtenissen op het scherm: ook wind-, water- en lichteffecten worden met de beelden gesynchroniseerd. En zelfs de stoelen kunnen met de actie meebewegen, net als in de eerder in Nederland geïntroduceerde D-Box.

In feite verschilt 4DX weinig van een attractie in pretparken of op kermissen. Alleen krijg je op die plekken nooit blockbusters als Wonder Woman, Guardians of the Galaxy Vol. 2 en Cars 3 te zien, om maar een paar recente 4DX motion-enhanced films te noemen. In Zuid-Korea, waar 4DX werd ontwikkeld en in 2009 werd gelanceerd, is het al jaren een groot succes. En ook de uitbreiding gaat voorspoedig: inmiddels zijn er honderden 4DX-zalen in maar liefst 47 landen te vinden.

Nederland hoort daar nog niet bij, maar daar komt snel verandering in. Bioscoopketen Pathé opent in december de eerste 4DX-zalen in Pathé De Munt (Amsterdam) en Pathé De Kuip (Rotterdam). Een logische stap in de zoektocht van het bedrijf naar de optimale filmbeleving, zo laat Ivar Schutte, marketing- en communicatiemanager bij Pathé, weten: “We denken dat 4DX een bepaalde doelgroep zeer zal aanspreken: mensen die niet puur filmliefhebber zijn, maar wel van dit soort attracties houden. Het is alleen even afwachten of men er ook voor gaat reizen, wat wel met IMAX gebeurde. Toen we als eerste in West-Europa een IMAX-zaal opende kwamen filmliefhebbers uit Duitsland en België er speciaal voor naar Nederland.”

5: Belevenisbioscoop

De digitalisering van de cinema heeft niet alleen de nodige kostenbesparingen met zich meegebracht — het verschepen van harde schrijven is immers een stuk goedkoper dan duizenden filmrollen de wereld over sturen — maar het heeft de bioscoop ook een stuk veelzijdiger gemaakt. Veel multiplex-bioscopen vertonen vandaag de dag niet alleen maar films, maar ook live registraties van theatervoorstellingen, sportwedstrijden en concerten, of de allerlaatste uitzending van een populaire televisieserie. Een ook gamen in de bioscoop, of het kijken naar mensen die gamen in een bioscoop, is in opkomst.

De volgende uitbreiding van het aanbod staat al op stapel: virtual reality. In Media Totaal 394 schreven we al over de enorme investeringen die IMAX doet op het gebied van vr, omdat ze geloven dat het de ideale toevoeging is op de normale bioscoopervaring. IMAX CEO Rich Gelfond neemt in interviews veelal Star Wars als voorbeeld. Stel je voor dat je de normale 2D-versie van The Last Jedi eerst in de bioscoop bekijkt, om vervolgens na afloop voor een paar euro's extra een virtueel ritje te maken in de Millennium Falcon.

Er zijn al meerdere tests met korte vr-ervaringen geweest. Tijdens de release van Jurassic World (2015) bijvoorbeeld, toen bezoekers in talloze bioscopen een ontwakende dinosaurus in virtual reality konden aanschouwen in de vr-film Jurassic World: Apatosaurus. En ook arthousefilm Wild (2014) kreeg een vr-experience als bonus. Maar het gaat nog wel een paar jaar duren voordat virtual reality technisch gezien op het juiste niveau is om als volwaardige snoepje in de bioscoop te kunnen dienen.

Een tweede neveneffect van de digitalisering is dat de bioscoop steeds vaker naar buiten wordt verplaatst. Filmvertoningen in de buitenlucht schieten iedere zomer als paddenstoelen uit de grond, en het worden er elk jaar meer. En net als in de bioscoop is alleen een simpele vertoning niet meer genoeg om publiek te trekken. Zo kon je afgelopen zomer op verschillende plekken in Engeland films kijken in een hottub tijdens Hot Tub Cinema. Of Night of the Living Dead beleven onder de sterrenhemel op een Amerikaans kerkhof tijdens Cinespia (zie kader). Of in eigen land al dobberend op het water griezelen bij Jaws met een heuse drijf-in bioscoop in de Kralingse Plas.

Cinespia (Hollywood, VS)

Eigenlijk is Cinespia geen echte bioscoop, maar toch mag hij hier niet ontbreken. Cinespia is namelijk een serie filmvertoningen in de buitenlucht op een wel heel bijzondere plek: Hollywood Forever Cemetery. Iedere zomer — en die duurt gelukkig heel lang in Los Angeles — worden klassiekers op het witte doek getoond nabij het mausoleum waar Hollywood-grootheden als Rudolph Valentino en Bugsy Siegel hun laatste rustplaats hebben gevonden. Kleedjes en stoelen dien je zelf mee te nemen, voor muziek wordt gezorgd. Wie erbij wil zijn, dient wel vroeg kaartjes te boeken, want Cinespia is razend populair. Tja, wie wil er nou niet een film als Night of the Living Dead (1968) kijken tussen de grafzerken?

Conclusie

Van het panoramische Barco Escape tot 61 speakers in één Dolby Atmos-zaal en van 4DX tot films kijken in je zwembroek: in een poging de filmliefhebber uit zijn huiskamer weg te lokken, is de bioscoop nog meer een attractie aan het worden dan het al was. En dan hebben we het nog niet eens over de films zelf gehad.

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2: conclusie

Dit artikel delen:

Lees meer

De val van HTC STREAM ON
0

Reacties op: 5 spectaculaire bioscoopinnovaties

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.