Blog

5 spectaculaire bioscoopinnovaties

Pretpark van de toekomst

Geschreven door Jelle Schot op
Het einde van de bioscoop is nabij: het is al vaak gezegd en voorspeld, maar nooit uitgekomen. Ook nu kondigen doemdenkers weer de dood van het filmtheater aan. Onzin natuurlijk, maar dat de bioscoopwereld uit angst voor Netflix en consorten hevig aan het innoveren geslagen is, is wel een feit. Dit zijn de belangrijkste bioscoopinnovaties.

Het geluid van ratelende projectoren, opgestapelde blikken film en mensenschuwe operateurs die als ware kunstenaars de verschillende filmrollen aan elkaar plakken: het romantische beeld van de bioscoop van weleer bestaat al een tijd niet meer. De digitalisering, die rond de eeuwwisseling werd ingezet, is vrijwel overal ter wereld zo goed als afgerond. Tegenwoordig arriveren films bij een bioscoop niet in loodzware metalen blikken, maar gewoon op een harde schrijf (DCP's genaamd, oftewel Digital Cinema Package), via satelliet of via download. En de paar operatoren die de ontslagrondes hebben overleefd zijn, heel cru gezegd, verworden tot overgekwalificeerde techneuten die films inladen op de plaatselijke server. Slechts sporadisch wordt een nieuwe film op film vertoond, zoals onlangs in het Eye Filmmuseum in Amsterdam de 70mm-versie van Christopher Nolans WOII-epos Dunkirk.

Nieuwe generatie

Digitalisering is echter nog maar de eerste fase van een omvangrijk innovatieproject om de bioscoop klaar te stomen voor de toekomst. Want Hollywood is bang: de jaarlijkse inkomsten stijgen weliswaar, met dank aan hogere ticketprijzen en opkomende markten als China, maar het gemiddelde bioscoopbezoek loopt, met name in Amerika, sinds 2001 sterk terug. Vooral jongeren weten de bioscoop niet meer te vinden: ze kiezen liever voor het streamen van films en series, en voor andere vormen van entertainment.

In Nederland steeg het aantal bioscoopbezoeken in 2016 nog wel met 3,7 procent, tot 34,2 miljoen. Maar, zo schreven de accountants van PricewaterhouseCoopers (PwC) in hun jaarlijkse analyse van de Nederlandse bioscoopsector: de komende vijf jaar zal het bioscoopbezoek stabiel blijven en daarna zal echt een transformatie moeten plaatsvinden. Hun voorspelling: de traditionele bioscoop met brede programmering zal verdwijnen en wordt ingewisseld voor enerzijds luxe multiplexen met de nieuwste technische snufjes aan de rand van de stad, en knusse filmtheaters met een arthouse-programmering in het centrum anderzijds.

Vooral op multiplex-gebied vinden er momenteel de nodige interessante ontwikkelingen plaats die allemaal hetzelfde doel hebben: de bioscoop positioneren als superieur alternatief voor de hd-televisie in de woonkamer. We beschouwen er vijf.

1: Superieur beeld en geluid

Twee bedrijven timmeren momenteel hard aan de weg om de bioscoopervaring op audiovisueel vlak een stuk aangenamer te maken: IMAX en Dolby. Voorlopig geldt voor de meeste digitale projectoren nog altijd dat de beeldkwaliteit inferieur is aan die van traditionele 35mm-projectoren. Grof gezegd staat een print van 35mm gelijk aan 4K (4096x2160 pixels), terwijl de meeste bioscopen momenteel gebruik maken van digitale 2K-projectoren. Dat geldt ook voor de gigantische IMAX-zalen in Nederland, die gebruik maken van twee 2K-projectoren naast elkaar.

Sinds 2014 is het Canadese bedrijf echter bezig om zijn nieuwe ‘IMAX met Laser-zalen’ uit te rollen. In dit systeem is de lichtbron van de projector geen Xenonlamp maar, je raadt het al, lasers. Dat zorgt voor projectie met een verdubbelde contrastratio en een piekhelderheid die maar liefst vijftig procent hoger ligt dan die in een normale IMAX.

Ook het Amerikaanse Dolby Laboratories, voorheen vooral bekend als specialist in audiocompressie en surround sound, is momenteel druk in de weer om een wereldwijd netwerk van zogeheten Dolby Cinema-zalen op te zetten, waarbij superieure laserprojectie (Dolby Vision) wordt gecombineerd met een driedimensionaal geluidssysteem (Atmos) en een uniek zaalontwerp. Ter illustratie: de meeste bioscopen maken nog gebruik van Dolby 7.1, terwijl Dolby Atmos gelijk staat aan 61.3. Oftewel: 64 aparte geluidskanalen, elk met een eigen versterker. IMAX-zalen met ‘Immersive Sound’, zoals de onlangs vernieuwde zaal in Pathé Schouwburgplein in Rotterdam, komen niet verder dan 12.1.

In Nederland zijn er al twee Dolby Cinema-zalen geopend door bioscoopketen Vue, in Eindhoven en Hilversum. En Pathé opent binnenkort ook twee zalen in Amsterdam en Rotterdam. Een IMAX met Laser-zaal is er nog niet, maar daar zijn er dan ook slechts twaalf van in Europa. Wie toch IMAX in de allerhoogste beeldkwaliteit wil beleven, kan uitwijken naar Kinepolis Brussel of het Auto & Technik Museum in het Duitse Sinsheim.

Nokia UltraScreen Theatre by Bangkok Airways (Bangkok, Thailand)

Dit filmtheater, onderdeel van het gigantische Siam Paragon Cineplex in het gelijknamige winkelcentrum, is een trip naar hartje Bangkok meer dan waard. Voor het luttele bedrag van 800 baht (20 euro) krijg je niet alleen toegang tot een van de drie VIP-zalen (zeer comfortabele, verstelbare stoelen en heel veel beenruimte), maar ontvang je ook een gratis drankje en snacks. Oh, en voetmassages zijn ook bij de prijs inbegrepen. Ja, je leest het goed: in het Nokia UltraScreen Theatre wordt aan alle zintuigen gedacht.

In hetzelfde multiplex vind je trouwens ook nog de Enigma-zaal, bestaande uit 34 sofabedden. Bonusopties bij Enigma zijn onder meer een gratis glas wijn of whiskey, luxueuze snacks zoals pasta of crèpes en desserts. Maar aan voetmassages doen ze bij Enigma niet, ondanks dat je ruimt 3000 bath (ongeveer 75 euro) voor een kaartje neertelt, dus wij kiezen toch voor Nokia UltraScreen.

2: Panoramisch effect

Waarom een film kijken op één scherm als het ook gewoon op drie schermen kan? Dat is zo'n beetje het motto van het Belgische Barco, marktleider in digital cinema en fabrikant van digitale projectoren. Enkele jaren geleden lanceerde het merk zijn Barco Escape-schermopstelling. Met drie cinemaprojectoren en drie schermen – één in het midden en twee hoekschermen – wordt een panoramisch effect (270 graden) gecreëerd dat volgens het bedrijf 'de ultieme bioscoopervaring' oplevert.

De eerste film die in het format werd getoond was The Maze Runner in 2014, met als aantekening dat er in totaal slechts tien minuten van de drie schermen gebruik werd gemaakt. Star Trek Beyond volgde in 2016 met twintig minuten Barco Escape-materiaal (wat op de hoekschermen werd getoond was overigens vrijwel uitsluitend CGI). Sindsdien verscheen een aantal minder aansprekende titels die speciaal voor Barco Escape werden gemaakt, zoals een door rocklegende Slash geproduceerde horrorfilm en een alien invasion-thriller met Wesley Snipes in de hoofdrol.

Stilte voor de storm of teken aan de wand? Het is moeilijk te zeggen, maar het is wel opvallend dat nog maar weinig grote filmmakers de techniek hebben omarmd, al was het maar voor een korte film. Enkel producent Jerry Bruckheimer, brein achter onder meer The Pirates of the Caribbean, noemde Barco Escape 'een significante vooruitgang voor de filmindustrie'. Hij is momenteel bezig een nieuwe film voor het format te ontwikkelen en is tevens van plan een van zijn oude klassiekers — Armageddon lijkt bij voorbaat het meest geschikt — opnieuw op drie schermen uit te brengen.

Het zal nog wel een paar jaar duren voordat we echt kunnen voorspellen of Barco Escape een succes gaat worden. Maar voor nu lijkt het erop dat de toegevoegde waarde van meer immersie en panoramisch beeld voor de meeste makers niet opweegt tegen de extra kosten.

In Nederland hebben voorlopig drie bioscopen van keten Euroscoop (in Schiedam, Tilburg en Maastricht) de techniek in huis. En in november dit jaar komt eindelijk weer een nieuwe Barco Escape-film naar Nederland: 6 Below, een avonturenfilm in de sneeuw met Josh Harnett. Verder worden de extra schermen echter nog weinig gebruikt, maar erg is dat niet volgens Jorrit Boogers van Euroscoop Tilburg: “Het is natuurlijk jammer dat er weinig films uitkomen, maar het is een heel mooi systeem en je hebt er ook weinig omkijken naar. De extra schermen hangen nu aan de muur, met zwarte doeken erover. En alles is geautomatiseerd: als we weer een vertoning met Barco Escape hebben, wordt met één druk op de knop alles op zijn plaats getakeld.”

Cine de Chef (Seoul, Zuid-Korea)

Steeds meer bioscopen breiden hun assortiment uit met luxueuze snacks en dranken als alternatief voor de gebruikelijke bakken popcorn en liters frisdrank. En ook het combineren van film en diner in de bioscoop is in opkomst. Maar zo bont als het in 2007 opgerichte Cine de Chef in Seoul, eigendom van de grootste bioscoopketen van Zuid-Korea, maakt geen enkel filmtheater het. Wie in de bioscoop in de hippe wijk Apgujeong een slordige 120.000 won (90 euro) neertelt, krijgt een ervaring om nooit te vergeten. Vooraf eet je in een chique setting een 8-gangenmenu (Italiaanse en Franse keuken), bereid door internationaal opgeleide chefs. De bioscoopzaal is vervolgens uiteraard van alle gemakken voorzien. De leren stoelen kosten naar het schijnt een schamele zesduizend euro per stuk en zijn speciaal voor koppels ingedeeld per twee. Overlast van anderen zul je niet snel hebben, want er is slechts plaats voor dertig bezoekers per zaal. En angst dat je je auto niet kunt parkeren in de knusse straatjes van de Zuid-Koreaanse hoofdstad is ook niet nodig: valet parking is bij de prijs inbegrepen, net als de onmisbare privélift.

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2: conclusie

Dit artikel delen:

Lees meer

De val van HTC STREAM ON
0

Reacties op: 5 spectaculaire bioscoopinnovaties

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord